הוצאת טופס 4
24 מרץ 2024
השאלה הכי מעניינת כאשר בונים בניין או בית חדש היא כמה זמן ייקח עד לקבלת טופס 4?.
לא משנה עם אתם בעלי קרקע, הבונים בית בעצמכם או בעלי דירה הנבנית על ידי יזם וקבלן. השאלה היא אותה שאלה, מתי מקבלים טופס 4? שהוא למעשה אישור להיכנס להתגורר בנכס.
מה זה בדיוק טופס 4? איזה מידע הוא כולל? איך מקבלים אותו ועוד תשובות לשאלות במאמר שלפניכם.
תוכן העניינים
מה זה טופס 4?
הטופס הוא למעשה סוג של מסמך, תעודה משפטית, מוגדרת כאישור לכך כי הבניין או הבית שנבנה מותרים לאכלוס. כלומר, כל החלקים הנדרשים לצורכי מגורים, החל מבטיחות ועד תשתיות קיימים ועומדים בתקנים ובנהלים.
את הטופס מנפיקה הרשות המקומית בתחומי אחריותה נבנה הנכס המדובר.
מי אחראי על הגשת הבקשה לטופס 4?
באופן עקרוני כאשר מדובר בבנייה עצמאית של בית, אזי בעל הקרקע הוא האחראי (למרות שיש קבלן שבונה את הבית).
כאשר מדובר בבניין דירות שנבנה על ידי יזם (קבלן), האחריות היא של היזם כחלק מכל תהליך הבנייה כולל מתן אחריות על היבטים מסוימים בבנייה למספר שנים אחרי הבנייה.
אמנם ליזם יש אינטרס לקבל טופס 4 כמה שיותר מהר כדי שיקבל את החלק הסופי של התשלום וגם כדי שיכול להפנות כ”א וציוד לפרויקטים אחרים, אך, מומלץ כי בעלי הדירות בבנין משותף, יעקבו באופן פעיל אחר תהליכי הבנייה ויידרשו מהיזם דין וחשבון על העבודה ותהליכי הבנייה בכלל זה הצפי להגשת טופס 4.
מתי צריך להגיש בקשה לטופס 4?
השאלה החשובה שכל בעל מקרקעין או נכס שנמצא בבנייה שואל את עצמו היא מהו השלב שבו מגישים את הבקשה לקבלת הטופס?. ברור כי מדובר באחד השלבים האחרונים של הבנייה, אך מתי בדיוק נכון להגיש את הטופס?
התשובה לשאלה טמונה בארגון כל המסמכים והאישורים הנדרשים לצירוף לבקשת הטופס. ניתן להתחיל לאסוף את המסמכים מיד כאשר כל תחום מסתיים (חוסך מרדף אחר כך אחר בעלי המקצוע). כאשר כל המסמכים מוכנים מגישים.
מה בודקים בטופס 4?
באופן עקרוני בודקים כי הבניין ראוי למגורים, שכל התשתיות מהביוב והצנרת, דרך החשמל, תקשורת ועד למעליות, אבטחת אש וסוגיות בטיחות אחרות מתפקדים בהתאם לתקנים.
בנוסף, היבט חשוב מאד של בדיקת טופס 4 הוא בדיקה של התאמת הבנייה שבוצעה בפועל לבין התכנון ואישור הבנייה שניתן על ידי הוועדה המאשרת של הרשות טרם התחלת הבנייה, וידוא כי אין חריגות ושונות ממה שאושר.
התנאים הדרושים להוצאת טופס 4
התנאים הדרושים הם שכל תחומי הבדיקה הנכללים בתוך טופס 4 נבדקו ויש לגביהם אישורים חתומים, רשמיים מוהגורמים הרלוונטים. הטופס צריך להיות חתום על ידי בעל ההיתר בנייה המגיש את הבקשה באופן רשמי.
טופס 4: מסמכים חשובים
למעשה אין מסמכים חשובים יותר או מסמכים חשובים פחות. כל המסמכים מהותיים לקבלת האישור. חוסר במסמך או היעדר אישור מסוים לא מאפשר לקבל את הטופס חתום.
אישורים ומסמכים הנדרשים לטופס 4
- התאמת הבנייה שבוצעה בפועל לאישור היתר הבנייה שניתן בהתחלה, בכלל זה ביחס לתנאים ולכלל המאפיינים שאפיינו בהיתר הבנייה
- אישור והצהרה מהמודד כי אכן הבנייה בוצעה בהתאם לגבולות ולמפלסים שנקבעו
- אישור והצהרה מאחראי הביקורת על תהליך הבנייה
- אישור מהנדס המעיד כי הבניין או הבית מתאימים למגורים והוא כולל יסודות ועבודות לחיזוק וייצוב כנדרש בתקנות ובחוק
- אישור אודות תקינות הבטון שהונח בשלד של המבנה (קונסטרוקציה)
- אישור מכון התקנים על תקינות ואטימות מרחבים מוגנים
- אישור מטעם האדריכל המעיד כי כי האדריכולת שנעשתה בפועל תואמת לאדריכלות שנקבעה בהיתר.
- אישור מכבי אש
- אישור חברת חשמל
- אישור תקינות מערכת גז
- אישור קבלן על כך כי מערכות האינסטלציה עומדות בתקינה שנקבעה
- אישור שכל המבנים הזמניים שהוקמו באתר פונו
הליך קבלת טופס 4
שלבי ההליך מתחילים בהעברת הטופס והאישורים לרשות המקומית. לאחר מכן, הרשות שולחת מפקח מטעמה שבודק הלכה למעשה את כל הדברים בשטח וכן את אמיתות ההצהרות והמקצועיות שצורפו לטופס הבקשה.
לאחר קבלת אישור מהמפקח, מגיש הבקשה לטופס 4, מבצע סבב בין אגפי הרשות השונים לקבל את חתימתם ואישורם בהתאם לתחומי האחריות שלהם.
כמה זמן הליך קבלת טופס 4?
פרק הזמן משתנה בין רשות לרשות והוא מושפע מעומסים ברשות, תקופות חגים ומיעילות העבודה. ברשויות מסוימות ניתן לקבל את הטופס חתום תוך שבועות בודדים ובחלק פרק זמן של חודשים.
הטופס ניתן על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה וחייב להיות חתום על ידי מורשה חתימה בוועדה.
טופס 4 לעומת טופס 5
טופס 5 אינו מוכר כמו טופס 4 אך יש לו חשיבות עצומה להמשך תהליך האכלוס והמגורים בבית או בבניין.
מדובר בטופס שיש להוציא כשנה לאחר קבלת טופס 4 (אישור סיום בנייה ואכלוס) וגם הוא ניתן מטעם הרשות.
אם טופס 4 הוא אישור אכלוס, אזי טופס 5 הוא תעודת גמר לבניין. הטופס מעיד ומאשר כי בדיקה נוספת נעשתה בבניין לאחר כשנה ומוודא כי
הכל אכן בוצע והושלם, שאזור הבנייה נוקה ואינו מפגע ציבורי.
הטופס כולל קבלת אישורים מחברות המים והחשמל שהכל תקין, שאין חובות, אישור מהרשות עצמה שאין חובות היטלים, אגרות פיתוח ובכלל חובות. כמו כן, נבדק כי נסח הרישום בטאבו מעודכן.
סיכום
טופס 4 הוא טופס חיוני עבור כל הגורמים המעורבים בבנייה, היזם והקבלן, בעלי הדירות ובעלי הקרקע.
הטופס מעיד כי עבודת הבנייה הושלמה בהתאם לתכנון, בהתאם לתקנים הנדרשים וכעת ניתן לעבור להתגורר בבניין ללא חשש.
מדובר על תהליך מאתגר אך עם זאת מאד ברור מבחינת החשיבות ומבחינת איך מבצעים ומה נדרש כדי לקבל אותו?
זקוקים לייצור? צרו קשר עם משרד עו”ד עמידור ושות’ עוד היום!